BROCCOLI, LEKKER, GEZOND
EN
EEN MUST VOOR JE BINNENKANT


Picture-Taker-2MrkF4


Italië heeft de naam gekregen de bakermat te zijn van de broccoli. Sedert het einde van de 19
e eeuw is de groente bekend in Europa. In onze contreien echter, hebben wij de de broccoli pas sinds de jaren 1980 in onze keuken geïntroduceerd. Oorspronkelijk is de broccoli afkomstig uit Zuid-Azië en werd hij ontwikkeld uit een gewone bloem van een gewone koolsoort.

Picture-Taker-PtT79F

Hoewel je mogelijk alleen de bloemen eet, is de ganse plant voor consumptie geschikt: de stengel, de bloemen, en de bladeren. Wist je trouwens dat de stengels en de bladeren meer voedingsstoffen bevatten dan de eigenlijke bloemen?

Picture-Taker-5SdfNh

Als je broccoli aankoopt, let er dan op dat de bloemen een groene tot blauwgroene kleur hebben. Je bewaart deze groente het best verpakt in folie in de koelkast. Je kan hem 2 tot 5 dagen vers houden. Beginnen de roosjes geel te worden, dan is hij niet meer vers.

Picture-Taker-pqHIiR

Broccoli is een genot voor onze gezondheid. Het is de koolsoort die de hoogste concentratie bevat aan zwavelhoudende bestanddelen met een krachtige therapeutische werking: de glucosinolaten en met name de daarvan afgeleide verbindingen zoals o.a. isothiocyanaten, sulforafaan en indolen. Allemaal moeilijke woorden om te zeggen dat deze groente rijk is aan voedingsvezels, foliumzuur, vitamine C, K, U, A, B2 en B6 en een goede bron is van kalium, calcium, ijzer en magnesium.

Picture-Taker-3aNsAG

Ongetwijfeld heb je al gehoord dat broccoli een sterke anti-kankerwerking heeft. De stoffen in de plant plant werken als een natuurlijk afweermechanisme. Zij stimuleren de productie van ontgiftende leverenzymen die op hun beurt het vernietigen van de vrije radikalen in je lichaam bevorderen. Het eten van broccoli helpt je lichaam anti-oxydanten aan te maken en zet ook een aantal beschermingsmechanismen in gang om woekering van cellen te voorkomen.

Picture-Taker-GHwcRy

Door een krachtige bactieriedodende werking van de broccoli, wordt je maag beschermt. De bacterie “Helicobacter pylor” wordt hiermee bestreden, waardoor maagzweren kunnen voorkomen worden, de maagwand wordt versterkt en minder gevoelig wordt voor eventuele beschadiging.

Picture-Taker-jqyZCe

Hoeveel dien je te eten van deze koolsoort om voldoende te kunnen genieten van zijn goede werking? Twee of meer porties per week zouden al een goed begin vormen. Koken mag, maar stomen of roerbakken is meer aangewezen. Op deze manier verkort je de bereidingstijd en behoud je meer werkzame stoffen. De broccoli Brassica Oleracea Italica is de soort die de hoogste SGS werkzame bestanddelen bevat en daardoor de meest kankerbeschermende werking heeft.

Picture-Taker-hBlw29

Een voedingssupplement gemaakt van verse biologische teelt, kan een aanvulling zijn. 3 tabletten per dag zijn voldoende om een grote beschermingsfactor op te bouwen.

Picture-Taker-EcY4Q9

Dus, wat eet je deze week: broccoli natuurlijk!

Smakelijk.


Lichtgroetjes,
Marina


Picture-Taker-sK1qoM