MINDFULNESS
vertoeven in het NU


Picture-Taker-pAxt8x



De eindejaarsfeesten zijn voorbij en wij hebben het weer even gehad.
De adrenaline van het feesten en het vele eten sluimert nog na in ons lijf en onze gedachten. Tijd om weer even te kalibreren en de rust voor het komende jaar veilig te stellen.

Picture-Taker-zXQI8Z

En ja, hoe stoppen wij die gedachten en dat bezig zijn om opnieuw in het midden uit te komen?

Mindfulness zou een antwoord kunnen zijn. Mindfulness staat gelijk met ontsnappen uit je gedachtenstroom; het beoefenen van gedachtenkwaliteit; het (ver)blijven in het NU.
Het is een andere manier om met je gedachten om te gaan.

Picture-Taker-TCioX0


Als je je gedachten observeert, op een stil moment of in meditatie, zal je merken dat ze vrijwel altijd over het verleden of de toekomst gaan. Je gedachten zijn steeds bezig met mogelijke situaties. Zeer zelden handelen zij over het NU.
In plaats van mee te tollen met deze wervelende gedachten, kan je leren om in alle omstandigheden rust te vinden, ook in de lastige momenten. Je ziet wat er gaande is, accepteert dat het is zoals het is, en je laat je niet meevoeren met de kolkende stroom.

Uiteraard lukt dit niet op één dag. Het vraagt wat oefening.
Ervaring leert dat 2 x 10 minuten per dag oefenen, je een heel eind op weg helpt, je stress aanzienlijk verlaagt en je rust met hoge sprongen toeneemt.

Hierbij enkele mindfulness tips om dagelijks, liefst 2x, te beoefenen:

    Doe een kleine yoga-oefening, een ommetje met je hond, naam de fiets; laat je bloed rondstromen. Wees dankbaar voor je lichaam; het is je tempel, je voertuig in dit leven.

      Een simpele oefening: sluit je ogen en kauw heel langzaam. Voel welke sensatie dit in je mond teweeg brengt. Smaak elke smaak en kauw 20x vooraleer te slikken. Je zal verbaasd staan over wat je proeft en voelt. Dit is echt een NU moment, waar je enkel met “smaken” bezig bent. DOEN.

      Picture-Taker-uU8xfL

        Zie de kleuren, merk de geuren, zie de details van je omgeving. Het zijn de kleine dingen die je doen. Gebruik dit soort kijken als meditatie.

        Picture-Taker-eILLDa

          Ben je opgefokt en slaat je hart op hol, breng dan je aandacht naar je adem. Ben je bewust van het moment. Keer naar binnen, naar je (stille) zelf. Observeer je adem. Laat je gedachten passeren, maar ga er niet in mee. Slip je toch weer weg in je gedachten, kom dan terug naar je adem en observeer hoe jij in- en uitademt… Je zal voelen hoe je kalmte toeneemt en je hart opnieuw normaal gaat slaan.

          Picture-Taker-KBeyIB

            Geef jezelf op onderbewust niveau de boodschap dat je meer dan genoeg tijd hebt. Je zal je minder gehaast voelen.

              Heb je tijd tekort: zet dan je TV af of ga weg uit de kamer. Gebruik deze tijd voor een moment voor jezelf, voor “me”-time. Stop met klaar te staan voor anderen, je gezin, je ouders, je vrienden, je werk. Je zal versteld staan hoe veel meer tijd je plots ter beschikking hebt voor leuke dingen. En op tijd in bed geeft je meer slaap en meer rust.

              Picture-Taker-ksLVZd

                Geef jezelf op tijd een compliment. Prijs je goede kwaliteiten, wees makkelijk en lief voor jezelf, accepteer je mindere kanten: zij maken wie jij bent.

                  Het maakt het leven waard geleefd te worden, je voelt je beter in je vel, je bent meer tevreden.

                  Picture-Taker-70LyAZ

                  Veel “me”-time and mindfulness gewenst.

                  Picture-Taker-MaDe7k

                  Lieve groetjes,
                  Marina


                  Picture-Taker-sK1qoM