SUIKER, DE ZOETE VALSTRIK


Picture-Taker-IXsNQV


In het begin van de vorige eeuw, werd suiker slechts sporadisch gebruikt. Voor een feest werd iets zoets gemaakt en was smullen de boodschap. Rond 1900 lag de jaarlijkse suikerconsumptie op nog geen 10 kg per persoon; tegenwoordig is dat 50 kg.

Suiker berooft je van je kostbare energie, verstoort je goede nachtrust, zorgt voor een constant gevoel van honger, zet aan tot overgewicht, zorgt voor stemmingswisselingen. Met andere woorden: je wordt er ziek van.

Picture-Taker-EAOWhH

Meer fraais waarvoor suiker verantwoordelijk is, zijn o.a.:

schimmelvorming in de darmen
schimmels tasten de darmflora aan en beschadigen de darmwand. Hierdoor kan je lichaam de opname en verwerking van vitamines en omzetting van voeding niet goed meer aan. Bekende schimmel is o.a. Candida Albicans

verstoringen van de hormoonhuishouding
hormonen zorgen voor de comumnicatie tussen de verschillende besturingssystemen van je lichaam en je organen. Insuline is het hormoon dat zeer gevoelig is voor suiker

onbalans van de bloedsuikerspiegel
als je balans in de bloedsuikerspiegel uit evenwicht is kan dit aanzetten tot honger, obesitas, versnelde veroudering en diabetes type 2

Picture-Taker-41Eb9v

glycatie reacties in je lichaam
te veel insuline in je bloed maakt je cellen ongevoeliger voor de werking van insuline, Hierdoor zal je alvleesklier steeds meer insuline moeten aanmaken. Dit is het voorstadium van diabetes. Een te hoge bloedsuikerspiegel draagt bij aan glycatie reacties in je lichaam. Glycatie vergroot de kans op staar, aderverkalking trombose en hart-en vaatziekten

caries (tandbederf) en paradontitis (ontsteking van de weefsels rond je tanden)
geraffineerde suikers beroven je lichaam van o.a. calcium, magnesium, koper, mangaan, chroom, zink, vitamines van de B-groep en halen de mineralen onder uit je tanden

roven van vitaminen en mineralen uit je botten
met ostheoporose (botontkalking), artrose (gewrichtsslijtage), artritis (gewrichtsontsteking), jicht, fibromyalgie, tendinitis (peesontsteking) tot gevolg

uitputting van bijnieren, hooggevoelig zenuwstelsel
je wordt stressgevoelig, zenuwachtig, prikkelbaar. Het werkt hyperkinetisch bij (A)DHD. Oorinfecties en hersenvliesontsteking kunnen je parten spelen

Picture-Taker-g8qKoE

suikerverslaving
suiker werkt verslavend. In bijna alle levensmiddelen wordt suiker toegevoegd, zelfs in toastjes, tandpasta, gerookte zalm, pot- en blikgroenten, vleeswaren, ontbijtgranen, alcohol, ketchup, babyvoeding en nog zo veel meer. Wist je trouwens dat in tabak suiker wordt toegevoegd om je verslaving aan te wakkeren?

Komaf maken met te veel suiker kan je als volgt:

lees goed de etiketten

de hoeveelheid suiker staat exact vermeld onder “ingrediënten”. Kies voor producten zonder toegevoegde suikers

koop vers

verse groenten, vers fuit, vers vlees, verse vis, eieren, gevogelte, youghurt. Geen gedoe met voorverpakte voeding

schaf af, vermijd
alle frisdranken, diksappen, vruchtensappen, zuiveldranken en smoothies (diksap/geconcentreerd fruitsap/frisdranken bevatten tussen de 6 en 10 suikerklontjes per glas)

laat je niet vangen door andere benamingen van suikers
zoals: bruine suiker, basterdsuiker, kandijsuiker, geleisuiker, suikerstroop.

vervang ze
(als je toch suiker nodig hebt)
door oersuiker, Limburgse ambachtelijke stroop (= puur ingedikt fruit), ahornsiroop, kokosbloesemsuiker of echte honing (hoe donkerder de kleur, hoe meer mineralen)

Picture-Taker-2Gs2MY

drink meer water
als je “honger” hebt, vraagt je lichaam om water (ipv voedsel)

stop met light producten en light frisdranken
ze zijn bewerkt met veel (ongezonde) zoetstoffen die in je lichaam hetzelfde effect hebben als suiker. Chemische zoetstoffen (aspartaam, sucralose, sacharine, cyclamaat, acesulfaam) zijn kankerverwekkend en belasten je lever en je zenuwstelsel. Ze laten zich ook moeilijk uit je lichaam verwijderen

blijf af
van gebak, koekjes, snoepwaren, chips

eet voldoende gezonde vetten
niks loopt gesmeerd zonder vet, ook je lichaam niet. Met natuurlijke volle producten geef je je lichaam de voedingsstoffen die het nodig heeft en heb je langer een verzadigd gevoel. Gezonde vetten vind je o.a. in olijfolie, kokosolie, noten, avocado, zalm, makreel, …

Picture-Taker-1BY07N

vermijd zetmeelprodukten
zoals brood, pasta, bloem, rijst. Alles wat in het bloed wordt omgezet naar glucose wordt gezien als een suiker

vervang ze
door gefermenteerde produkten zoals desembrood, speltkiem- en roggekiembrood

vermijd cafëine
maximum 2 kopjes koffie per dag of beter nog: geen koffie meer. De cafeïne in koffie is vanwege de snelheid van afgifte aan het bloed slecht voor je en moet gezien worden als een snelle suiker

groene thee is OK
groene thee bevat theeïne, maar wordt vertraagd afgegeven in het bloed. Hierdoor krijg je alle voordelen van cafeïne en niet de nadelen

alcohol is uit den boze
deze drank heeft een soortgelijke werking als cafeïne

Suiker, ach-ach, zo verleidelijk; maar weet: het is een zoete valstrik.

Picture-Taker-PZw7ID

Lichtgroetjes,
Marina

Picture-Taker-miteAa