WETEN VAN VERGETEN


Picture-Taker-ZnGbo3


Het begint met vergeten, een steeds groter vergeten.
Je wordt wat ouder, normaal dus, denk je.
Je ziet het patroon ontstaan bij je grootouders, je ouders, je ooms en tantes, jezelf…

Moet je nu ongerust worden? Ligt dementie en/of Alzheimer op de loer?
En als het toeslaat, wat moet je er mee en hoe ga je er mee om?

Picture-Taker-mliXwH

Al vanaf je 45
e levensjaar daalt de werking van je hersenen.
Geheugenstoornissen treden in de eerste plaats op als de interactie tussen de hersencellen niet goed meer functioneert.

Enkel voorzorgsmaatregelen en remedies:

  • Rust roest: blijf je grijze hersenmassa gebruiken, zo blijf je intellectueel fit
  • Drink voldoende: uitdroging door tekort aan water speelt een kapitale rol bij het ontstaan van Alzheimer en dementie. Je bloed verdikt, verhoogt je bloeddruk, trekt water uit je cellen en leidt tot verschrompeling, ook in je hersenen

Picture-Taker-J4osJr

  • Let op je vetzuren: Een lek tussen je bloedvaten veroorzaakt plaques en beschadigen je bloedvaten. Ook slagaderverkalking, een verhoogd gehalte aan homocyteïne in je bloed, geeft een stofwisseling die ontsteking in je slagaderwanden teweegbrengt. Goede vetzuren zijn daarom belangrijk (je hersenen bestaan overwegend uit water en vet):

  • Cholesterol: LDL-cholesterol is een essentieel bestanddeel van de celmembramen (ook en vooral in je hersenen voor o.m. de elektrische geleidbaarheid). Let wel: cholesterol verlagende statines werken geheugenverlies in de hand
  • Omega-3 vetzuren: DHA (docasahexaeenzuur) nodig voor je celmembranen en hun geleidbaarheid, hebben een nuttig effect op je neurotransmitters = je gemoedsgesteldheid

Picture-Taker-Uecp8g

  • Fosfolipiden: spelen een belangrijke rol in de celmembranen en bevorderen de overdracht van de informatie in je hersenen
  • Voedingssupplementen en/of thee die je kunnen verder helpen om erger te voorkomen:
  • thee van de Ginkgo-bilobaboom of Ginkgosodruppels van Fytobell
  • Omegium: visolie in de verhouding 1-4 van DHA en EPA, plus plantaardige Omega 3
  • Brian Bow: fosfolipidencomplex: remt schade en ontsteking aan hersencellen af en verbetert je geheugenfunctie

Picture-Taker-twDRsc

  • Primemo: extracten van paardenkastanje, groene thee, scharlei en jatamansi: stimuleren en herstellen hersencellen en hebben een gunstige invloed op je neurotransmitters
  • Kurkuma: kruid dat je kan toevoegen aan je etensbereidingen: voorkomt plaquevorming van de eiwitten in je hersenen

Picture-Taker-fK4p4P


Herken jij volgende handelingen, dan is het tijd om een medisch onderzoek te laten uitvoeren:
  • Je stelt steeds dezelfde vragen
  • Je vertelt steeds weer woordelijk dezelfde verhalen
  • Je vergeet hoe je dagdagelijkse zaken aanpakt zoals koken, kaartspelen, e.d.
  • Je weet niet meer hoe je rekeningen betaalt, geld moet afhalen

  • Picture-Taker-Ug5px7
  • Je weet niet meer waar je bent, zelfs niet in je vertrouwde omgeving (waar je huis staat; je vindt de weg niet meer)
  • Je legt spullen op de verkeerde plaats (schoenen in de ijskast…)
  • Je weet niet meer hoe je dient te bellen, de radio/TV aan/af te zetten
  • Je verwaarloost je lichaamsverzorging; je ontkent het
  • Je wordt totaal afhankelijk van je omgeving, je partner, verzorgende

Enkele nabeschouwingen
  • wees geduldig met iemand die dement is of Alzheimer heeft: hij/zij kan zich niet meer in jouw leefwereld verplaatsen
  • koester de herinneringen aan vroeger, maar accepteer de situatie zoals ze zich nu voordoet. De klok terugdraaien kan niet meer, alleen nu is belangrijk; gisteren is voorbij en morgen is ver weg
  • behandel de persoon met respect voor wie hij nu is: hij/zij is geen kind, maar een volwassene met een probleem

Picture-Taker-w6hEQ5

  • ga mee in de leefwereld van de zieke: zo voelt hij/zij zich beschermd en begrepen
  • stop met het rechtzetten van “onwaarheden”: het brengt hem/haar in een nog grotere verwarring en paniek
  • zorg voor een liefdevolle omgeving, zodat hij/zij zich veilig voelt
  • zorg voor pasklare oplossingen voor zaken die voor de man/vrouw onoverkomelijk lijken, maar voor jou peanuts zijn: de radio aanzetten, TV op- en uitzetten (met timers kom je al een heel eind)

Picture-Taker-hCc8My

  • lees boeken over “weten van vergeten”; informeer je over hoe het is om met dementie/Alzheimer te leven, er mee om te gaan
  • praat met anderen die in dezelfde situatie zijn of hebben meegemaakt. Zij kunnen je vertellen hoe zij er mee hebben leren omgaan; je bent niet de enige, het kan je een referentiekader geven
  • er zijn geen schuldigen: ook jij niet en weet dat alles zijn bedoeling heeft

Wens je erover te praten? Je kan bellen of langskomen; ik ben er ook geweest…

Picture-Taker-2GFQkZ

Lieve Lichtgroetjes,
Marina

Picture-Taker-miteAa