Wandelen
heerlijk vertoeven in de natuur


Picture-Taker-orZcZT


De winter loopt ten einde en de lente komt piepen.
Tijd om er op uit te trekken en een fikse wandeling te maken.

Hoezo wandelen? Zie hier minstens 20 redenen waarom jij je wandelschoenen alvast uit de kast mag halen en er op uit kan trekken:

Picture-Taker-eUcvfr

  1. 1. het houdt je hart en bloedvaten gezond
minstens 2,5 uur wandelen per week geeft je een gunstiger cholesterolprofiel

  1. 2. het brengt zuurstof naar je weefsels
door te wandelen wordt de maximale zuurstofopname van je lichaam significant verbeterd

3. het houdt ziekten op afstand
het bespaart je een extra bezoek bij je arts

4. het helpt je bij willen afvallen; houdt je gewicht op peil
de kilo’s vliegen er niet af, maar is het een prima middel om je gewicht in evenwicht te brengen

Picture-Taker-i8qOeO

5. het houdt je hersenen in goede conditie
minder kans op Alzheimer en dementie is toch meegenomen, niet?

6. het vermindert het risico op ouderdomsdiabetes
bewegen maakt dat je insuline beter op peil blijft

7. het maakt je botten sterker
dames die regelmatig wandelen, blijken minder verlies van botweefsel te hebben. Zeker na de menopauze een “must”

8. het vermindert de kans op blessures
hoe regelmatiger jij gaat wandelen, hoe meer je spieren, je pezen, je botten geoefend, soepeler, steviger worden

Picture-Taker-7vcRWo

9. het maakt je vrolijk en vermindert je stress
wandelen verhoogt de rustgevende neurotransmitter GABA. Er worden meer endorfines aangemaakt, waardoor je beter in je vel zit

10. het is goed voor je sociale leven
ga je wandelen in groep, of met je vrienden; dan ben je gelijk in goed gezelschap, en heb je een luisterend oor ter beschikking

11. het maakt dat je beter slaapt
de zuurstof in de lucht, laat je bloed beter stromen en je ontspant

12. het verlengt je levensduur
lichamelijke gebreken blijven langer uit en resulteren in een langere levensduur

Picture-Taker-Fb0foC

13. het verbetert je immuunsysteem
30 minuten wandelen per dag zorgt voor een toename van je witte bloedcellen, waardoor je weerstand verhoogt en jij je infecties beter kan bestrijden

14. het verbetert je spijsvertering
heb je last van een opgeblazen gevoel na de maaltijd? Dan is een half uurtje wandelen een prima remedie

15. het geeft je een mooie bips
je achterwerk, je dijen en je kuitspieren versterken en dat is een ware bonus

Picture-Taker-8XFpoO

16. het geeft je meer zin in seks
samen een romantische wandeling maken en dan hupsake eens lekker vrijen. Geniet ervan

17. het is goed voor het milieu
ipv de wagen te nemen voor bezoek aan de krantenwinkel, de bakker, enz. gewoon te voet gaan en je slaat 2 vliegen in één klap

18. het is goed voor de aanmaak van vitamine D
in openlucht nemen je huid en je ogen het licht op van de natuur, waardoor jij je opname van vitamine D stimuleert

Picture-Taker-gahSIb

19. het kan overal
je hoeft niet ver te rijden of ver te zoeken om te wandelen. Een ommetje in je buurt, langs de mooie huizen, het nabije park, de net nieuw aangelegde speeltuin…

20. het kost niets
je hebt geen abonnement nodig, geen uitgewerkte infrastructuur, enkel goede wil en wat doorzettingsvermogen

Waar wacht je op, je had al onderweg moeten zijn.

Picture-Taker-hTs6cQ

Happy feet,
Marina

Picture-Taker-miteAa