BIERBUIKJE

Picture-Taker-cCGdsb


Je wist het waarschijnlijk al wel: een bierbuikje krijg je niet alleen maar van het drinken van bier. Je krijgt het voornamelijk door meer calorieën op te nemen dan je lichaam kan verbranden. Het overtollige vet gaat zich opstapelen. Omstreeks je 35
e vertraagt je metabolisme, waardoor je langer toekomt met minder eten. Blijf je hetzelfde patroon aanhouden, dan gaat je lichaam “reserve” aankweken.

Picture-Taker-8Z8SqS

Je lichaam bepaalt zelf waar het vet opgeslagen wordt en welk vet als brandstof gebruikt wordt. Dit is genetisch bepaald. Zo zal het lichaam (voornamelijk bij mannen) deze extra energie in de buikstreek opslaan omdat het op die manier minder energie vraagt om de vetmassa mee te dragen. Vetmassa dient als reserve voor je lichaam en dus slaat het lichaam dit vet op waar het het minst energie vraagt om te bewegen. De buik is dan een ideale plaats. Voorts is de opslag van lichaamsvet nuttig om je voort te planten. Bij dames wordt dit opgeslagen op de heupen, het achterwerk en de borsten om aantrekkelijker te worden voor de mannelijke jagers. Weet ook dat je lichaam enkel vet opslaat waar vetcellen aanwezig zijn. Laat je bv. een liposuctie doen, dan wordt het vet daarna op een andere ongewenste plaats opgeslagen.
Picture-Taker-u2VsG1
Wat extra pondjes op je dijen of heupen zijn minder ongezond dan buikvet. Je hebt namelijk 2 soorten vet. Subcutaan vet zit vlak onder de huid en vormt een laagje dat je kunt vastpakken. Visceraal vet nestelt zich rond de organen in de buikholte. Het visceraal vet geeft aanleiding tot o.a. diabetes type 2, hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten en overgewicht.

Dit is wat je zoal kan doen om je love handles, bierbuikje, vetrolletjes te verminderen:

  • Gezond en evenwichtig eten: laat snacks, suiker, geraffineerde voedingsmiddelen, frisdrank en alcohol links liggen, eet veel meer groenten en fruit.
  • Beperk vleeswaren, charcuterie, kaas, koemelkproducten, e.d.
  • Dit voedingspatroon is voor altijd, niet voor even, want zodra je hervalt in je oude gewoonten, kweek je opnieuw vetmassa aan.
  • Voldoende eten: eet liever wat vaker kleinere maaltijden als je sneller vet wil verbranden. Bij te weinig eten gaat het lichaam bij terugkeer naar normale hoeveelheden onmiddellijk reserve aanleggen en heb je alle moeite voor niets gedaan
  • Ontbijt: neem fruit, dat geeft je snel energie en verstoord ’s ochtends je ritme van spijsvertering niet
  • Heb je laatste maaltijd voor 8 uur ’s avonds en eet na deze maaltijd niets meer.
  • Je spijsvertering gaat trager werken waardoor er minder snel vet wordt verbrand.
  • Slaap voldoende: 7 à 8 uur per nacht is niet alleen goed voor je spijsvertering, maar voor je algehele gezondheid.
  • Laat dieetpillen en andere vermageringsmiddelen voor wat ze zijn. Er bestaan geen magische middeltjes om te vermageren of je vet te verbranden.

Picture-Taker-pyrZYMPicture-Taker-KU2Z9rPicture-Taker-ZdjXurPicture-Taker-uGvRYz

  • Train je spieren. Om spieren te ontwikkelen ga je vet verbranden. Als je een éénzijdig, caloriearm dieet volgt, zal je lichaam onvoldoende energie binnenkrijgen om goed te functioneren. Het gaat dan spiermassa (proteïnen) als brandstof gebruiken. Je weegschaal geeft dan wel minder gewicht aan, maar het vet blijft en ook je probleem.
  • Doe meer dan buikspieroefeningen alleen. Je spieren liggen onder je buikvet. Als je enkel buikspieroefeningen doet, zie je er niks van zolang het vet niet weg is.
  • Cardiotraining is de goede oplossing voor het verbranden van je vetlaagje. Zorg er voor dat je verschillende snelheden aanhoudt. Gezapige training zal een beetje helpen, maar echte vooruitgang zal je pas zien als je je grenzen opzoekt en verlegt. Spinnen is een goede aanrader.


Picture-Taker-HUokayPicture-Taker-NqMuJLPicture-Taker-pEvu8x


  • Volharding: no pain, no gain… volhouden is een must. En wie weet kweek je dan zo’n wasbordje van spieren…

Wist je trouwens dat de vorm van de buik ook wat over onze innerlijke wereld vertelt?
LEES VERDER…