EINDELIJK!
ZON, ZON en nog eens ZON!

Picture-Taker-NoXdcD



ZON
WELDOENER OF KWAADAARDIG DING?

Picture-Taker-eNSM0R

Ach, wou die zon toch maar eens wat meer schijnen! De laatste tijd is het wat pover gesteld met onze uren zonneschijn in ons mooie landje. Maar is de zon een weldoener of een kwaadaardig ding?

Picture-Taker-VHQXuK

De zon kan deugd doen. Zij biedt ons licht en een gevoel van warmte. Zonder zon is er geen leven. Het licht verhoogt het gehalte aan serotonine (gelukshormoon) in ons bloed en maakt vitamine D in de huid aan. Vitamine D zorgt voor onze kalkstofwisseling en stevige botten. Zij reguleert een duizendtal genen in ons organisme en stimuleert de afgifte van cathelicidine, nodig voor antibacteriële en antivirale werking. Mensen met psoriasis hebben plots veel minder last van hun huid als zij zich koesteren in de zon.
Picture-Taker-sl4JND
Dus, zonnen maar !?

Helaas!
Trop teveel, en teveel is trop.

Ook hier met mate te werk gaan. Teveel zon geeft kans op zonnebrand, (huid)uitdroging, rimpeltjes, huidveroudering, zonneallergie, zonneacné, vitiligo (witte vlekkenziekte), pigmentvlekken, melanomen (die kunnen uitmonden in huidkanker).

Picture-Taker-gI6YRj

Hoe gaan we dan wel te werk?Laat je huid wennen aan de zon. Doe het kalmpjes aan. Een kwartiertje in de zon en er dan uit. De dag er na opnieuw een kwartiertje en er dan weer uit. De periode van blootstelling lichtjes uitrekken tot een half uurtje per dag. Als je niet zo’n voorstander bent van zonnecrème, toon dan niet te veel huid aan de zon. Weet dat zonnecrème je huid indringt en niet de meest gezonde voeding is voor je vel. Stort je niet in zonnebaden, maar verblijf geregeld in de buitenlucht. Laat je huid wennen aan de openlucht het ganse jaar door en bouw je blootstelling aan de zon op vanaf het voorjaar.
Vermijd “braden” in de zon.
Mijd zon-expositie tussen 11:00 en 16:00 uur: de zonnestralen zijn dan het meest schadelijk.

Picture-Taker-0gmmkx

Kleine kinderen mogen nooit zonder kleding in volle zon. Zet hen tevens een hoedje op.
Gebruik geen alcohol of antibiotica als je gaat zonnen.
Drink veel water.
Verzorg je huid ook na blootstelling aan de zon. Aftersuns kunnen voldoen, maar ook hier is de samenstelling niet altijd even OK qua voeding van je huid. Veel beter is het om huidolies te gebruiken. Zij hebben gezonde eigenschappen die de verbetering van je huid stimuleren. Weleda heeft een heel assortiment waarmee je verder kan en die veilig zijn voor je lichaam.

Picture-Taker-1Q8VTv

Heb je zonneallergie of zonneacné dan kan het nemen van een worteltjes extract (Daucus Carota capsules) wat soelaas bieden. Blijf wel UIT de zon; in de schaduw bruin je ook.

Picture-Taker-o4n75t

Ben je behept met vitiligo (witte vlekkenziekte), wees dan ZEER voorzichtig. Blijf zo veel mogelijk uit de zon. Je huid is extra gevoelig en je witte vlekken verbranden razend snel. Mocht je toch zonnebrand oplopen gebruik dan Gualavit-zalf (Soria Natural), lavendelolie of goudsbloemolie (calendula) om te verzachten.
Vrij goede resultaten kan je bekomen met capsules Calaguala of Daucus Carota capsules. Een 6-weekse kuur aan de Dode Zee is een prima alternatief, maar helaas ook een heel erg dure.

Zonnebril

Picture-Taker-pMpKw2

Ons gemoed wordt door licht beïnvloed. Mensen zijn zeer gevoelig aan langere periodes zonder licht. Meer licht op ons netvlies zorgt ervoor dat wij ons beter voelen. Het is dus niet alleen de warmte van de zonnestralen die ons goed doet, het is zeker ook de lichtimpuls die wij via onze ogen binnenkrijgen en die de vitamine D doet aanmaken. De sterkte van het licht reguleert onze aanmaak van pigment in de huid. Pigment is een bruine kleurstof die de huid tegen de zonnestralen beschermt. Bovendien wordt de buitenste laag van de huid onder invloed van de zon wat dikker. Door deze natuurlijke bescherming , kan je op termijn langer in de zon blijven zonder te verbranden. Als de huid te veel en te lang zon krijgt , biedt de huid te weinig bescherming en kan je verbranden.

Picture-Taker-DP8Ui3

Door een zonnebril te dragen geef je een vertekend sein aan je hersenen. De hersenen registreren dat het licht niet te hevig is en reageert door minder pigment en serotonine (gelukshormoon) aan te maken.

Picture-Taker-sbOdkO

Dus niet te snel die zonnebril bovenhalen…

En als je toch zonnebrand oploopt?
Onmiddellijk UIT de zon!
Koel met natte doeken, het kan de pijn verlichten. Heeft u blaren, laat ze dan heel en zeker niet doorprikken. Blijf minstens 3 dagen uit de zon en bedek je lichaam, zodat geen zonnestralen er terloops kunnen opvallen. Lavandelolie, goudsbloemolie (calendula) of Gualavit-zalf (Soria Natural) kunnen soelaas bieden om de hitte van de huid te temperen en de genezing van je vel in te zetten.

Picture-Taker-z5vfrfPicture-Taker-MHCuGF

Als de verbranding gepaard gaat met ziekteverschijnselen zoals koude rillingen, koorts, misselijkheid, braken, hoofdpijn of hartkloppingen, ga dan naar de dokter.

Een fijne zonnige zomer toegewenst!

Groetjes,
Marina