CHOCOLADE,
de PRO’S en de CONTRA’S


Picture-Taker-TsHcNr


Met Pasen vliegen traditioneel “de Klokken van Rome” over onze contreien;
wipt de Paashaas bij menigeen binnen en verheugen zij groot en klein met chocolade eieren.

Picture-Taker-Wb5u1z Picture-Taker-4XOdVl

Wist je trouwens dat chocolade pro’s en contra’s kent en weet je ook welke die dan wel mogen zijn?

Hieronder enige toelichting…



HERKOMST
Picture-Taker-ZSh4co De vrucht van de cacaoboom (Theobroma cacao) bevat ongeveer 20 tot 40 reukloze zaden of “cacaobonen”.
Zij hebben een bittere, samentrekkende smaak. Gedurende 4 à 6 dagen ondergaan zij een fermentatieproces. De kleur van de boon verandert van wit naar roodbruin. Zij worden gedroogd en behandeld tegen cacaomotten. De bonen worden gebroken en na het verwijderen van de doppen en de kiemen, blijven de “nibs” of cacaokernen over. De nibs worden geroosterd, waardoor het aroma, de kleur en de volle smaak ontstaan. De geroosterde nibs worden gemalen tot een half vloeibare bruine massa: de cacaomassa. Deze bevat +/- 55% ivoorkleurig vet of cacaoboter.
De helft van deze cacaomassa wordt geperst of geëxtraheerd. Het overblijvende deel wordt gedroogd en fijn vermalen tot cacaopoeder. De pure chocolade wordt bereid door cacaopoeder, cacaoboter en suiker (of ander zoetmiddel) te mengen.
Pure chocolade bevat 34 tot 72% cacao.

Picture-Taker-CIrTzX

POSITIEVE INGREDIËNTEN VAN CHOCOLADE
Picture-Taker-xsoohN

  • Lecithine: heeft een gunstig effect op het cholesterol gehalte van het bloed
  • Polifenolen: is een anti-oxidant dat ontstekingen remt, beschermt tegen vrije radicalen en de verbranding binnen lichaamscellen vertraagt
  • Magnesium: bevordert de energiestofwisseling, de zenuwprikkeloverdracht en de spierfunctionaliteit
  • Rijk aan mineralen: mangaan, koper, ijzer, chroom, fosfor, zink, kalium en een beetje selenium
  • Vitaminen: B2, B3 en PABA (para-aminobenzoëzuur)
  • Flavonoïden: hebben een beschermende werking tegen hart- en vaataandoeningen
  • Fenylethylamine: zou je verliefd doen voelen en werkt als licht antidepressivum
  • Zorgt voor de aanmaak van endorfine: zorgt voor een blij gevoel en onderdrukt pijn

NEGATIEVE INGREDIËNTEN VAN CHOCOLADE
Picture-Taker-M2uR7y
  • Theobromineolie: zeker witte chocolade (maar ook melkchocolade) bevat grote hoeveelheden cacaoboter en suiker, niet zo best voor je lijn, je tanden en voor sommigen slecht verteerbaar. Sommige chocoladesoorten bevatten tot 600 kilocalorieën per 100 gram
  • Tannine (looizuur): bindt zich aan ijzer en eiwitten, wat nefast is voor onze darmflora. Tannine verkleurt ook het email van de tanden
  • Oxaalzuur: bindt zich aan calcium, waardoor calcium slecht opgenomen wordt in ons lichaam (berooft ons als het ware van onze “kalk”)
  • Theobromine: kan indirect ons DNA beschadigen
  • Kan licht verslavend werken
  • Af te raden voor reumapatiënten

DE PRO’S VOOR CHOCOLADE
Picture-Taker-SwlECQ
  • eet “pure”, “zwarte”, of “donkere” chocolade met minstens 70% cacao
  • het cacaopoeder moet gegarandeerd een hoog polyfenolengehalte hebben
  • gebruik enkel chocolade met cacaoboter als vetstof en niet met andere plantaardige vetten, zoals de EU het nu toelaat
  • kies voor chocolade gezoet met ongeraffineerde suiker zoals ongeraffineerde rietsuiker (oersuiker), ahornsuiker, kokosbloesemsuiker (gula java) of echte honing. Voor diabetici: inuline, maltitol, lactitol, erythritol, stevia
  • hazelnoten, amandelen of andere noten, gedroogd fruit zijn waardevolle toevoegingen
  • Mits er genoeg flavanolen aanwezig zijn, kan chocolade goed zijn voor:
  1. hart- en bloedvaten
  2. het bevorderen van de nierwerking (betere doorbloeding van de fijne nierbloedvaten)
  3. het gezichtvermogen: contrasten worden beter waargenomen
  4. het zenuwstelsel: opwekkende werking bij vermoeidheid en slaperigheid, ontspannend
  5. de huid: beschermt tegen UV-straling van de zon. De cacaoboter bevordert de hydratatie van de huid
  6. degeneratieziekten zoals kanker en diabetes: remmen de kankercellen af (o.a. bij borstkanker en kanker van de dikke darm) en ontwikkelen nieuwe bloedvaten. De cacaopolyfenolen zouden de insulineresistentie verminderen bij prediabetes en diabetes type 2

DE CONTRA’S VOOR CHOCOLADE


Picture-Taker-0bbTkG
  • melkchocolade: door het verhittings- en verwerkingsproces wordt de melk (echte, poeder of gecondenseerde) geoxideerd tot oxycholesterol (slecht voor de aders en het hart)
  • witte chocolade: bevat vooral cacaoboter en helemaal geen gezondheidsbevorderende polyfenolen
  • chocolade met andere plantaardige vetstoffen dan cacaoboter: vormen “transvetzuren” en geoxideerde vetzuren
  • elke chocolade die te veel suiker, geraffineerde suiker of kunstmatige zoetmiddelen bevat
  • elke chocolade met toevoeging van kunstmatige kleur- en smaakstoffen, karamel, crèmevulling, pralinévulling
  • zelfs als wij kiezen voor pure chocolade van de beste kwaliteit, en er matig gebruik van maken, dan nog dient chocolade in sommige gevallen zelf geheel vermeden te worden
  1. met een vrij hoge glycemische lading van 11,80 is de impact op de bloedsuikerspiegel niet gering. Gematigd of helemaal te vermijden bij: diabetes, obesitas en hypertriglyceridemie (= aangeboren stoornissen van de stofwisseling) (verhoogd tribyceridengehalte) (= vorm van vetopslag in het bloed)
  2. bij galstenen, galwegenontsteking, galinsufficiëntie (gebrekkige galaanmaak) en leverinsufficiëntie (zwakke leverwerking)
  3. sommige mensen kunnen intolerant of allergisch zijn voor chocolade
  4. kan hoofdpijn veroorzaken
  5. cacao vermindert de tonus (sterkte) van de maagingang en bevordert reflux en pyrosis (zuurbranden) bij mensen die hiervoor gevoelig zijn
  6. af te raden bij nierinsufficiëntie vanwege de rijkdom aan kalium en fosfor
  7. door het hoge oxaalzuurgehalte kan cacao het ontstaan van oxalaatnierstenen bevorderen en de opname van mineralen in de darm verminderen
  8. kan het premenstrueel syndroom (PMS) in de hand werken
  9. kan slapeloosheid veroorzaken
  10. kan de drang naar chocolade in de hand werken (licht verslavend)
  11. kan de hartslagfrequentie verhogen
  12. bevordert de aanmaak van vetstoffen in het bloed

Picture-Taker-hAYvBp

CONCLUSIE
Chocolade heeft wel degelijk goede eigenschappen.
Zie chocolade als een sporadisch genotmiddel.
Eet het met mate en dan enkel pure chocolade van de beste kwaliteit met een cacao gehalte van minstens 70%.


AF EN TOE SMULLEN MAG DUS.
LAAT HET U SMAKEN.
VROLIJK PAASFEEST.


Picture-Taker-S35V4g

Marina