Een woordje uitleg over deze beschikbare sessies:

STRESS-voetmassage

VOETMASSAGE EN/OF VOETREFLEXOLOGY
De voet is de spiegel van de mens. Alle organen en lichaamsdelen zijn door energiestromen met bepaalde reflexgebieden in de voet verbonden. Door het op een bepaalde manier masseren van deze gebieden (zones) gaan er reflexen via energiebanen naar de organen of orgaanstelsels die met de reflexzones van de voeten corresponderen. Zo wordt de energie in balans gebracht en komt er opnieuw rust.

stress-hand

HANDMASSAGE
Sommigen houden er niet zo van om aan de voeten aangeraakt te worden. Net zoals op de voeten, zijn alle organen en lichaamsdelen door energiestromen met bepaalde reflexgebieden op de handen verbonden. Hier wordt de massage op dezelfde wijze toegepast als op de voeten, en kan de energie opnieuw in balans komen en rust brengen.

STRESS-ademen

ADEMHALINGSOEFENINGEN
Bij stress ga je verkeerd ademen. Door deze spanningen, adem je heel oppervlakkig en hoog, gaat je adem stokken. Door langzamer te gaan ademen en dieper, de buikademhaling te gaan toepassen, wordt je opnieuw rustig en komt er meer zuurstof in je bloed. Kalmte treedt op en je kan weer verder.


stress-meditatie

MEDITEREN
Meditatie is naar binnenkeren. De buitenwereld even laten voor wat hij is.
Terug naar de kern van jezelf gaan.
Door geleide meditatie kan je ontspannen en je innerlijk vrij laten stromen,
weer tot jezelf komen.


STRESS-spier2

LOSMAKEN VAN DE VERKRAMPTE SPIEREN
Stress maakt dat je je spieren opspant. Ze zorgen ervoor dat je klaar bent om te vechten of te vluchten. Op kantoor is dit niet zo vanzelfsprekend. Om de spanning, die zich vooral vastzet op je schouders, je rug, je nek, te verlichten, gaan wij enkele oefeningen toepassen, zodat je spieren weer loskomen en je er wat meer ontspannen kan bij zitten.

STRESS-geur1

ETHERISCHE OLIËN VOOR JE EMOTIONELE WELZIJN
Emotioneel ben je even uit je doen. Met gebruik van geuren kunnen wij inwerken op het
energieveld van de gevoelens. Sommige bestanddelen van de oliën dringen verbazingwekkend vlug door in het bloed, de klieren, en beïnvloeden het zenuwstelsel. Zo herscheppen wij de chaos in rust en kalmte.

stress-Reiki

REIKI
REI betekend universeel, onbegrensd. KI betekent levenskracht, levensenergie. Reiki is een eeuwenoude kunst van genezen door aanraken. Reiki herstelt het zelfhelend vermogen van de mens.
Reiki is heel rustgevend, laadt je energie opnieuw op, laat je zorgen met een zucht los. Reiki een goede remedie om zachtjes je zaken opnieuw op orde te brengen.

stress-tachyon2

TACHYON
Getachyoniseerde materialen (= materiaal opgeladen met kosmische genezende energie) worden op een zodanige manier rond je lichaam gelegd dat zij een cocoon vormen. De natuurlijke verticale energiestroom wordt hierdoor geactiveerd. De geblokkeerde emoties maken plaats voor zuivere energie die opnieuw rust brengt.

STRESS-leiding

Uiteraard zijn er ook een aantal dingen je zelf kan doen om je stress in aanvaardbare banen te leiden. Je kan het volgende in acht nemen:

STRESS-eustress2

  • neem geen werk mee naar huis, je avonden en week-enden zijn voor jou en je gezin
  • delegeer taken als het kan
  • werk aan een ordelijk bureau, ruim regelmatig op, organiseer jezelf
  • maak een planning om drukke periodes aan te kunnen
  • wees realistisch in je deadlines
  • maak een to-do-lijst en streep door wat je al gedaan hebt
  • leer “neen” zeggen, wees assertief
  • eet en neem er de tijd voor
  • eet licht; vermijd zware maaltijden
  • drink veel water, laat koffie en zwarte thee voor wat ze zijn
  • eet fruit in plaats van snoep
  • eet ’s avonds thuis veel groenten; mijd fastfood, kant-en-klare maaltijden en gooi de microgolf buiten (deze ontneemt je alle voedingswaarden uit je voeding)
  • hou contact met je vrienden, kennissen, familie
  • deel je stresservaringen met collega’s, zoek iemand met een luisterend oor
  • ga op tijd slapen, een nachtrust van 8 uur is geen overbodige luxe
  • mijd alcohol en koffie, drink kruidenthee of een glas warme (choco)melk
  • lees een goed boek, mediteer, sport
  • slaappillen en kalmeringsmiddelen zijn uit den bozen


Tenslotte nog dit: geloof het of niet, maar stress kan ook als een uitdaging beschouwd worden. Deze positieve stress (of eustress genaamd) is noodzakelijk om efficiënt te kunnen leven en werken. Wat extra druk kan je juist aanzetten om te beginnen met werken, om er vaart in te zetten. Sommigen kunnen pas echt presteren als er chaos is, als ze al met één voet over de deadline zitten. Kijk maar naar studenten die pas beginnen te blokken als het examen heel dichtbij komt, het nachtje doordoen en dan heel goed presteren. Bij te weinig druk gaan deze mensen lanterfanten en kunnen moeilijk aan hun taken beginnen. Sommigen zoeken zelfs de kick op om goed te kunnen functioneren. Bengyspringers en waaghalzen zijn de typische voorbeelden. Hoeveel eustress heb jij nodig?

Graag tot binnenkort.
Groetjes,

STRESS-hartje

Marina