EEN EI, (K)EIGOED!


Picture-Taker-TPn0Ef


Een ei zit boordevol gezonde voedingsstoffen.

Eieren bevatten o.a. eiwit, vitamines A, B11, B12, D, E, ijzer, fosfor, kalium, calcium, seleen, zink, plus nog veel meer andere voedingsstoffen. In de eierdooier vinden wij het gezonde lecithine.

Lecithine zorgt voor o.a.:

  • een gezonde cholesterolhuishouding
  • het sneller omzetten van lichaamsvetten in energie
  • het verlagen van hoge bloeddruk en de verbetering van de bloedsomloop
  • het versterken van het zenuwstelstel
  • de overdracht van elektrische impulsen van lichaam en geest
  • het vertragen van het vormen van Alzheimer, Parkinson en andere degeneratieve ziektebeelden
  • het ondersteunen van het mentale geheugen en concentratievermogen
  • het vertragen van verouderingsverschijnselen
  • het verhelpen van algemene vermoeidheid
  • het versterken van de huid en een effectiever bestrijden van psoriasis, acné en eczeem
  • het verhogen van de synthese van hormonen in het lichaam
  • het ontgiften van het lichaam, door het verwijderen van toxische stoffen en zware metalen (kwik, cadmium)

Picture-Taker-1hYhyV Picture-Taker-zrkbOj

Hoe je de meeste voedingsstoffen uit een ei haalt is afhankelijk van de manier waarop je het ei klaarmaakt: zacht of hard gekookt, een spiegelei, een roerei, een omelet, een uitsmijter, industriële bewerking, eipoeder...

Picture-Taker-n7dcTv

De manier waarop een ei wordt bereid, heeft invloed op het ontstaan van oxycholesterol, het slechte cholesterol. Bij het maken van roereieren en omelet, wordt door het krachtig kloppen veel lucht in het mengsel gebracht. Als het mengsel dan in de pan voortdurend wordt geroerd of gekeerd, ontstaat er oxycholesterol. Bij het bakken van het spiegelei, waarbij de dooier heel blijft, wordt er minder oxycholesterol gevormd.

Picture-Taker-X6pd2y

Bij de industriële bewerking van eieren (bv. koekjes, bakkerswaren, snacks, e.d.) wordt veel gewerkt met eipoeder. Eipoeder wordt gemaakt door in grote ketels eieren in een hete luchtstroom en onder hoge druk te verstuiven. Hierdoor wordt de cholesterol in de eieren geoxideerd en ontstaat de oxycholesterol.

Picture-Taker-4kXk65

De meest gezonde manier om een ei te eten is een (zacht)gekookt ei. Omdat hier geen zuurstoftoetreding gebeurd tijdens de verhitting, wordt de cholesterol niet omgezet in het ongezonde geoxideerde cholesterol. De cholesterol van het gekookte ei is juist heel gezond, omdat het lichaam hieruit de geslachtshormonen en vitamine D aanmaakt.

Picture-Taker-tU9Klg

Je mag 3 eieren per week eten als je een gezonde gevarieerde voeding wenst te behouden.

Picture-Taker-Z7Pf6i

Vrolijk Pasen.