TIP SEPTEMBER
GOED ADEMEN


 
 


En diep in, stoppen, en nog dieper uit, pauzeren, en diep in….

Ademen, gaat vanzelf en toch heb je het er lastig mee.
 
Ademen is één van de functies van je autonome zenuwstelsel die je zelf met je wil kan beïnvloeden. Je verteringsstelsel is er ook eentje, maar dat kan je zelf niet stopzetten of voortzetten als je dit aangeeft, zoals je met je adem wel kan.
 
Door bewust te leren ademen, kan je o.a. je gedachten stilzetten, rustig worden, je stress onder controle houden, je (te heftige) emoties afzwakken, je burn-outklachten aanpakken, beter slapen, bij jezelf thuis komen.


 
Veel mensen ademen te snel, te oppervlakkig, te diep, of houden frequent de adem in. Als je onbewust zulke (slechte) ademhaling beoefent, kan dit je hartslagfrequentie beïnvloeden en je fysieke en/of mentale welzijn ontregelen.
 
Typische aanwijzingen als je slecht ademhaalt zijn o.a.:
·      regelmatig door je mond ademen
·      regelmatig zuchten of gapen
·      je soms duizelig of licht in je hoofd voelen
·      je adem inhouden of onregelmatig in en/of uitademen
·      oppervlakkig ademen (niet door je buik, maar hoog via je borst)
·      vaak en snel ademen
·      geluid maken tijdens het ademen
·      vaak het gevoel te kort aan adem hebben, ook al haal je diep en vaak adem



Wat is dan een goede ademhaling?
·      hou je mond dicht tijdens het ademhalen
·      adem met je middenrif (je buik)
·      adem ontspannen
In principe zou je 6 ademhalingen per minuut moeten halen.
Je kan dit de eerste keer eens timen met een chronometer, en later kan je met tellen werken.


 
Je kan starten met een eigen training. Elke dag 3x 3 minuten per dag oefenen. Best haalbaar, niet?
Dus aan de slag:
·      stap 1: 2,7 seconden inademen
·      stap 2: 1,3 seconden pauzeren
·      stap 3: 4,5 seconden uitademen
·      stap 4: 1,5 seconden pauzeren
en herbeginnen


 
Of indien dit makkelijker is:
·      1 langzame tel bekom je door zachtjes tweeëntwintig (22) in jezelf te zeggen
·      stap 1 : adem in via je buik, 3 langzame tellen (leg je handen op je buik, ga met je gedachten mee met je inademen naar je buik en voel hem zwellen)
·      stap 2: houd je adem vast voor 1 langzame tel (je buik beweegt niet)
·      stap 3: adem uit door te ontspannen in 4 langzame tellen (voel hoe je handen samen met je buik omlaag gaan)
·      stap 4: pauzeer even in 1 langzame tel (je buik beweegt niet) en voel wanneer je opnieuw wil ademhalen
en herbeginnen.


 
Lijkt dit je wat te moeilijk, dan kan je met yoga eveneens ademhalingsoefeningen aanleren, genaamd pranayama. Zoek een goede yogaleraar/lerares en ga ademhalen onder begeleiding. Een nieuwe wereld zal zich voor je openen.


Een mooie ademgevende tijd gewenst.

 

Lichtgroetjes,


Marina