TIP JANUARI
BACK TO NORMAL - EETTIPS





En ja, het was weer heerlijk hé, dat smullen en dat klinken. Zalig.

Misschien valt het allemaal best mee. Maar misschien ook niet.  Hierbij tien gouden tips voor een vlotte spijsvertering en een eventueel te veel aan kilootjes weg te werken.


EET VEEL FRUIT
Je kan er je dag mee starten, of als tussendoortje. Als dessert zou ik het niet aanraden, het geeft gas in je darmen.


EET VEEL GROENTEN
Dat mag rauw (best dan voor de hoofdmaaltijd), gekookt, of beter nog gestoomd. Groentjes zorgen voor de nodige vezels.
 
ZONDER VET MAAKT HONGERIG EN VEROORZAAKT OP TERMIJN ZIEKTE
Eet gezonde vetten zoals olijfolie van eerste persing, ongeraffineerde kool(raap)zaadolie, lijnzaad- en kokosolie ipv supermarktolies en margarines. Vette zeevis is verkiesbaar boven dierlijke vetten. Deze ‘fitvetten’ verhogen de thermogenese, het verpuffen van calorieën door warmteontwikkeling, en de lipogenese, die de vetopbouw afremt.


EET KOOLHYDRATEN = BROOD, AARDAPPELEN, RIJST, PASTA
Vervang de lege koolhydraten met snelle suikers door complexe koolhydraten met trage suikers zoals bv. volkorenproducten. Deze complexe koolhydraten lokken minder insuline in het bloed, zorgen voor minder vetopslag.
De aardappel is een gezonde knol en met mate gegeten en in de schil gestoomd zeker aan te bevelen.
 
ZET EIWITTEN OP JE MENU EN VERMIJD EEN PROTEÏNEDIEET
Vlees mag, maar liever mager vlees, en varieer met gevogelte, konijn, zeevis en een eitje of twee. Je kan ook kiezen voor plantaardige eiwitten. Die vind je in peulvruchten, noten, volkorenproducten, volle yoghurt, kwark en sojaproducten. Een dagje of drie in de week vegetarisch is optimaal.


EET KOOLHYDRATEN EN EIWITTEN GESCHEIDEN
Koolhydraten hebben voor hun vertering een basisch milieu nodig.
Eiwitten hebben voor hun vertering een zuur milieu nodig.
Als je beiden tezamen eet, kan het maagsap niet de juiste enzymen gebruiken. Zuur en base zijn tegengesteld aan elkaar, waarbij de vertering niet optimaal kan verlopen.
Simpel gezegd: eet groentjes met vlees OF eet groentjes met aardappelen/rijst/enz., maar niet alle 3 tezamen.
 
KAUW GOED
Door veel te kauwen vooraleer door te slikken, kan  je voedsel zich optimaal vermengen met de enzymen in je mond en alzo een goede voorvertering op gang brengen. Grote brokken in je maag zorgen voor een minder goede afbraak. Flink kauwen (20x per hap) geeft je meer smaakgenot en een sneller verzadigingsgevoel.


DRINK WEINIG OF GEEN ALCOHOL; DRINK WEL VEEL WATER
Alcohol is een dikmaker. Bier zet meer aan dan wijn. Duvel en Trappist drinken is  feitelijk eten en drinken tegelijk. Frisdrank en lightproducten laat je ook best links liggen. Zij bevatten veel suiker. De nepsuiker in lightproducten herkent je lichaam als zijnde suiker en gaat daar dezelfde reactie aanmaken.
Een waterkuurtje kan helpen: drink ’s ochtends een glas lauw water op je nuchtere maag. Doorheen de dag drink je nog 8 tot 10 glazen water, waarbij 30 min. voor de maaltijd en 2,5 uur na de maaltijd en de rest er tussendoor.
 
BEWEEG GENOEG
Ga elke dag minstens 4000 stappen wandelen en als het kan 10.000 stappen. Het verbrandt je calorieën en je blijft fit.


SLAAP GOED
Eet ’s avond voldoende. Gaan slapen met een grollende maag, houdt je wakker.
Een frisse kamer (raam op een kiertje) en lekker warm onder de wol of dekbed geeft je een fijn gevoel. Je bed dient om in te slapen (of te vrijen). Lezen, computeren en TV kijken zijn uit den boze in je bed. Maak een ritueel voor het slapen gaan, zodat jij je lichaam het sein geeft dat slapen aan de orde is.
 
Goh, wat zie jij er nu weer piekfijn uit.


Lichtgroetjes,
Marina